Ideale professional en werkveld

De ideale professional

Wij vinden dat een facilitair manager de volgende eigenschappen en competenties moet hebben:

– Flexibiliteit
– Representatief
– Initiatiefrijk
– Goed in planning
– Goede onderhandelingsvaardigheden
– Resultaatgericht
– Kunnen delegeren
– Technische kennis
– Overtuigend
– De Nederlandse, Engelse en Duitse taal beheersen in woord en geschrift
– Leidinggevende capaciteiten
– Commercieel en financieel inzicht
– Stressbestendig
– Je moet prioriteiten kunnen stellen
Als een facilitair manager over deze eigenschappen en competenties beschikt kan hij zijn vak beter uitvoeren.

Als facilitair manager verricht je heel divers werk. Je moet bijvoorbeeld veel verstand van technische zaken hebben en tegelijkertijd weer inzicht hebben op het gebied van wet en regelgeving.

Daarnaast heb je in grote organisaties vaak te maken met verschillende panden. Als jij als manage voor meerdere panden de facilitaire dienst moet onderhouden, dan is het erg belangrijk om alle gegevens bij de hand te hebben en een overzicht te creëren.
Een facilitair manager moet dus geordend kunnen werken en zaken logisch kunnen indelen. Hierbij wordt men tegenwoordig al veel geholpen door de digitale F-MISS systemen die er zijn.

In de praktijk zal iedere dag anders zijn voor een facilitair manager.
Alle medewerkers die ondersteund moeten worden in hun werk, zullen uiteindelijk bij jou komen met hun behoeften, wensen en klachten die ze hebben.
Een agenda vol gepland met afspraken zit er dus niet in voor een facilitair manager, je moet altijd rekening houden met zaken die tussendoor opgelost zullen moeten worden. Ook zal een facilitair manager maar af en toe een hele dag op het kantoor zitten. Dit komt omdat een facilitair manager wordt gezien als de ‘spin in het web’. Er staan veel verschillende taken in zijn agenda, zoals een vergadering bijwonen of een meeting voorbereiden.

Natuurlijk kan een facilitaire afdeling niet alle werkzaamheden alleen uitvoeren.
Ook heeft niet iedere organisatie voor alle werkzaamheden medewerkers in dienst, een belangrijk begrip binnen de facilitaire dienst is dan ook ‘uitbesteding’.
Denk hierbij aan een beveiliging, catering of een schoonmaakbedrijf.
Dit zijn zaken die vaak aan een extern bedrijf uitbesteed worden. Hierbij is het als manager zijn taak om hiervoor afspraken te maken en uiteindelijk de contracten te ondertekenen.
De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de manager en hij zal er dus zorg voor moeten dragen dat alle zaken goed geregeld worden.

Zoals we al eerder benoemd hebben moet je rekening houden met een stukje wet- en regelgeving.
Ieder gebouw moet arbo-technisch in orde zijn, je moet rekening houden met bepaalde vluchtwegen, blusmiddelen en met alarmsystemen en luchtwegen.
Men staat er niet vaak bij, maar behoren ook deze aspecten bij de verantwoordelijkheid van een facilitair manager.

 

 

Plaats een reactie