Interview Kees Albers

Ik, Thijs Leenders heb op 10-12-2014 een interview gehouden met een Sales en Marketing manager van het bedrijf TM Essentials. Een organisatie die zich richt op de verkoop van speelgoed. Kees is een familielid van mij en daarom was het mogelijk hem te interviewen, het leek me leuk om iemand te interviewen uit de commerciële wereld, ik was benieuwd naar zijn visie op zaken doen.

Naam: Kees Aalbers
Leeftijd: 52
Functie: Sales & Marketing Manager
Organisatie: TM Essentials BV.
Afdeling: Marketing

Het volledige interview:

Vraag: Wat is/zijn uw functie(s) bij deze organisatie?
Antwoord: 
Ik ben Sales & Marketing manager bij TM Essentials BV.
In deze functie ben ik eindverantwoordelijk voor het hele commerciële gebeuren alsmede alle marketingactiviteiten van dit bedrijf.

Vraag: Heeft u een opleiding gedaan die gericht was op deze baan?
Antwoord:
Ja, Ik heb de HEAO richting commerciële economie gedaan. In deze opleiding was er veel aandacht voor zaken waar ik dagelijks mee te maken heb. Denk hierbij aan het maken en uitwerken van marketingplannen alsmede het opzetten en uitvoeren van internationale handel.

Vraag: Was deze opleiding voldoende basis om dit werk te kunnen doen of heeft u nog interne bijscholingen moeten volgen?
Antwoord:
De opleiding geeft voldoende basis om dit werk te kunnen doen. Echter om jezelf steeds beter te maken is het zinvol om te blijven bijscholen.

Vraag: Kunt u omschrijven wat vooral uw werkzaamheden zijn?
Antwoord:
Ons bedrijf ontwikkelt, produceert en verkoopt speelgoed aan meer dan 60 landen wereldwijd en heeft een eigen productiebedrijf in China. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat onze producten wereldwijd verkocht worden. Enerzijds door rechtstreeks zelf aan de grote accounts te verkopen anderzijds door het opvolgen en organiseren van onze wereldwijde distributie via distributeurs in alle landen. Ik bezoek de distributeurs regelmatig in de landen zelf. Dit betekent dat ik erg veel over de wereld reis. Persoonlijk bezoeken van de distributeurs werkt nog altijd beter dan alleen contact via mail, skype en telefoon.

Vraag: Ziet u aspecten van uw studie terug in uw dagelijkse praktijk?
Antwoord:
Ja, hoewel het in de praktijk net altijd even anders is als het in de studie wordt geleerd cq wordt aangeboden. Iedere markt is verschillend maar de basisprincipes zijn wel overal gelijk. Het gaat altijd om omzet, marge en kosten!

Vraag: Vind u het prettig om bij deze instantie te werken of denkt u eraan om ooit een overstap te maken naar bijvoorbeeld een andere instantie zoals het bedrijfsleven?
Antwoord:
Ik heb het erg goed naar mijn zin in dit commerciële bedrijf. Enerzijds door de grote verantwoordelijkheid anderzijds geeft het reizen en het internationaal zaken doen me een enorme kick. Een overstap naar een andere bedrijf buiten het bedrijfsleven zie ik dan ook niet als een optie.

Vraag: Hoe ziet een doorsnee dag van u eruit op uw werk?
Antwoord:
Meestal ben ik onderweg en bezoek dan de klanten/distributeurs in de diverse landen. Naast veel overleg over producten en werkwijze is er ook veel aandacht voor het opbouwen van een band met je klanten/distributeurs. Zij zijn uiteindelijk bepalend voor het succes van ons bedrijf.

Indien ik op kantoor ben is er veel overleg met onze eigen mensen over nieuwe producten en daarnaast opzetten en uitwerk van marketing plannen.

Vraag: Brengt uw werk veel verantwoordelijkheid met zich mee?
Antwoord:
Ja, het behalen van de omzet targets en goed uitvoeren van de marketing activiteiten zijn uiteindelijk bepalend voor de winstgevendheid van het bedrijf. Dit betekent dat je indirect verantwoordelijk bent voor de banen van veel mensen. Daarnaast hebben we te maken met kinderspeelgoed waarbij de veiligheidseisen erg hoog zijn.

Vraag: Kunt u iets over het bedrijf vertellen?
Antwoord:
Als eerder aangegeven maakt ons bedrijf kinderspeelgoed. Hiervoor hebben we een eigen ontwerpafdeling die alle producten zelf bedenkt. Daarna maken we alle producten zelf in China en verkopen we onze producten aan meer dan 60 landen wereldwijd. Naast een eigen merk produceren we ook private label producten voor onze grote klanten. We nemen deel aan internationale beurzen over de wereld om samen met onze distributeurs ons merk op de kaart te zetten.

Vraag: Hoe belangrijk is volgens u een facility manager voor een bedrijf?
Antwoord:
Voor ons bedrijf in Nederland niet van groot belang omdat de meeste activiteiten in China plaats vinden. In de productieplant in China is het uiteraard wel belangrijk dat de zaken goed georganiseerd zijn en correct worden uitgevoerd. Hierin voer ik maandelijks gesprekken over de stand van zaken, het facilitaire team is ook altijd aanwezig. Er wordt uitgelegd wat zijn werkzaamheden zijn en wat hun functie voor een belang heeft voor ons moederbedrijf.

Vraag: Heeft u altijd in deze branche gewerkt?
Antwoord:
Nee, ik heb voorheen in de textiel industrie gewerkt. Hoewel dit een andere branche is dan speelgoed blijven de principes van internationaal werken in een commercieel bedrijf hetzelfde.

Samenvatting:
Kees Aalbers is een commercieel gericht persoon die zich richt op de sales en marketing van een commerciële bedrijf dat zich richt op de verkoop van speelgoed zowel nationaal als internationaal. Zijn rol in dit bedrijf is het onderhouden van klanten en het binnenhalen van klanten. Kees is altijd werkzaam geweest in een commerciële functie, echter was de branche wel eens anders, namelijk textiel. Kees is blij met zijn baan en ziet hier ook zijn toekomst liggen. De combinatie van verantwoording en reizen ligt hem uitstekend.

Reflectie:
Ik vond het een leuke ervaring om een interview te houden met Kees. Hij gaf rustig en uitgebreid antwoord op de vragen die gesteld werden. Zelf was ik totaal niet bewust van zijn werkzaamheden en zijn verantwoordelijkheid, nu weet ik zelf meer over het leven van een commercieel manager! Na afloop van het interview heb ik een aantal filmpjes en foto’s gezien van zijn reizen over heel de wereld. Kortom, een erg leuk en leerzaam interview met, naar mijn zeggen een hard werkende man.

 

 

 

 

 

Plaats een reactie