Trends op facilitair gebied

Uitbesteding
Een nieuwe trend binnen de facilitaire wereld is de uitbesteding van alle facilitaire diensten.
Hierbij wordt de facilitair manager voor een gedeelte ontzorgd, door alle facilitaire facetten uit te besteden aan een extern bedrijf.
Dit bedrijf regelt de routine zaken van een facilitaire afdeling zoals brandveiligheid, schoonmaak, preventie en een stukje inkoop.
Zo’n externe organisatie die de facilitaire dienst verleent voor een bedrijf doet dit natuurlijk voor meerdere bedrijven.
Een voordeel is dus dat dit soort organisaties tegen spotprijzen afspraken kunnen maken met schoonmaakbedrijven, bedrijven voor de brandveiligheid en andere inkopen.


Digitalisering
Een andere opkomende trend is de digitalisering. In de dienstverlening aan klanten neemt digitalisering toe, de klant maakt bijvoorbeeld steeds meer gebruik van websites van organisaties om informatie te zoeken of aanvragen te doen. Ook wordt het facilitaire archief steeds meer gedigitaliseerd. Denk hierbij aan oude contracten die in een dossierkast zitten en nu gedigitaliseerd worden in een F-MISS systeem.
Deze F-MISS systemen worden steeds uitgebreider en hier worden de volgende dingen in gedaan:

  • Complete inventarissen met daarbij horende facturen worden opgeslagen
  • Meterstanden van water/gas/elektra worden gearchiveerd
  • Contracten worden opgeslagen
  • Ruimtes worden gedigitaliseerd (tekeningen en afmetingen)
  • Contactpersonen en of organisaties worden hierin opgeslagen
  • Meldingen komen binnen van medewerkers die een klacht/wens/storing hebben

Er zijn zelfs bedrijven die gekoppeld kunnen worden aan een F-MISS systeem, zodat je via het F-MISS systeem bestellingen kunt doen.
Door een goed gestructureerd F-MISS systeem worden minder fouten gemaakt. Dit betekent dan ook dat hiermee veel geld bespaard wordt.


Duurzaamheid
Een trend waar men tegenwoordig veel mee bezig is in het facilitair gebied, is duurzaamheid. De uitdaging op het gebied van duurzaamheid betreffen het gebruik van energie en grondstoffen. Omdat je als facilitair manager vaak bezig bent de inrichting van panden moet je hiervan goed op de hoogte zijn. Oudere gebouwen zullen volledig moeten worden gerenoveerd, omdat er door veroudering veel onnodig energieverbruik plaatsvindt.
Denemarken is één van de meest energie-efficiënte landen, deze adviseert dan ook aan de Vereniging van Ingenieurs dat er in 2015 75% van de slechtst geïsoleerde panden alle muren, vloeren, ramen en daken vervangen moeten worden. Vanaf 2020 zal alle nieuwbouw energiepositief moeten zijn. Dit betekent dat de panden meer energie produceren dan verbruiken.


Het nieuwe werken
Een algemene nieuwe trend binnen het bedrijfsleven, maar ook vooral op het facilitair gebied, is ‘flexwerken’. Flexwerken houdt in dat je zelf indeelt hoe je werkt en waar je werkt. Belangrijk is dat iedereen wel voorzien is van dezelfde apparatuur, namelijk computer en telefoon, zodat collega’s onder elkaar duidelijk kunnen communiceren. Het nieuwe werken is ontstaan door digitalisering en omdat mensen steeds verder van hun werkplaats wonen.

Het brengt een hoop voordelen met zich mee:
De werkgever heeft minder werkplaatsen nodig
De werkgevers hebben geen reistijd en kunnen meteen aan de slag
De effectiviteit en efficiëtie ligt vele malen hoger

Het flexwerken heeft ook een aantal nadelen:
– De communicatie binnen het bedrijf kan minder vlot verlopen;
– Je spreekt en ziet je collega’s minder waardoor er minder sociaal contact ontstaat;
– En er is geen controle. Zo kun je meer fouten maken dan wanneer je op een vaste werkplek werkt binnen het bedrijf.


Bezuinigingen op werkplekken
Je ziet de laatste tijd vaker dat bedrijven werkplekken over hebben door de eerder genoemde trend van het nieuwe werken.
Deze bedrijven betalen in principe voor de werkplekken die niet meer gebruikt worden door het eigen personeel. Om deze reden gebeurt het steeds vaker dat bedrijven zich samenpakken en zich met meerdere bedrijven vestigen in één pand. Dit zorgt voor beide bedrijven voor een kostenbesparing.
Echter komen hier wel allerlei contracten en huisregels bij kijken. De verantwoordelijkheid over deze werkzaamheden behoort meestal tot de facilitaire dienst.

 

Plaats een reactie