Interview Caroline Aafjes

Jette en Loïs hebben een interview gehouden met Caroline Aafjes, mevrouw Aafjes is een Accountmanager bij CInemec Ede.

Naam: Caroline Aafjes
Leeftijd: 46 jaar
Functie: Sr. Accountmanager Congres & Events
Organisatie: Cinemec Ede
Afdeling:

Het volledige interview:

Vraag: Wat is/zijn uw functie(s) in het bedrijf?
Antwoord:
Ik ben Sr. Accountmanager Congres & Events bij Cinemec Ede. Hierbij ben ik verantwoordelijk voor de publieksevenementen en zakelijke evenementen bij Cinemec.

Vraag: Heeft u een opleiding gedaan die gericht is op deze baan?
Antwoord:
Ja, ik heb op de Vakschool in Wageningen de opleiding Horeca Manager Ondernemer gevolgd.

Vraag: Was deze opleiding voldoende basis om dit werk te kunnen doen of heeft u nog interne bijscholingen moeten volgen?
Antwoord:
Nee, een mbo-opleiding was niet genoeg. Na de Vakschool ben ik doorgestroomd naar de opleiding Commerciële Economie op de Hoge school van Arnhem en Nijmegen.

Vraag: Kunt u omschrijven wat vooral uw werkzaamheden zijn bij het bedrijf?
Antwoord:
Binnen het bedrijf heb ik meerdere taken, daarom omschrijf ik mijn functie vooral als een ‘spin in het web’. Een accountmanager Congres & Events zorgt ervoor dat de juiste benodigdheden aanwezig zijn voor een evenement, congres, meeting of feest. Denk aan de keukenvoorraden, schone toiletten, bartafels, flyers. Daarnaast ben ik ook medeverantwoordelijk voor het aannemen van personeel en het maken van roosters voor de werknemers in de facilitaire dienst, en ben ik verantwoordelijk voor de financiële administratie.

Vraag: Ziet u aspecten van uw studie terug in uw dagelijkse praktijk?
Antwoord:
Ik zie ontzettend veel aspecten van allebei de opleidingen terug in mijn dagelijkse werk. Op de opleiding Horeca Manager Ondernemer werd vooral veel aandacht besteed aan hospitality, dus de klantvriendelijkheid, maar ook aan het organiseren en regelen van allerlei facilitaire zaken binnen een bedrijf. Op de opleiding Commerciële Economie heb ik veel geleerd over alles dat komt kijken bij het verkopen van een product of dienst en over de financiële aspecten binnen een bedrijf.

Vraag: Hoe ziet een doorsnee dag van u eruit op uw werk?
Antwoord:
Elke werkdag is verschillend. Er zijn weken dat ik bijna elke dag buiten de deur ben en dus haast niet op het kantoor aanwezig ben. Op dagen dat er evenementen of congressen gehouden worden bij Cinemec, ben ik de hele dag op het kantoor aanwezig om de voorbereidingen te treffen. Daarnaast ben ik vaak ook halve dagen op het kantoor om de financiële administratie te onderhouden.

Vraag: Brengt uw werk veel verantwoordelijkheid met zich mee?
Antwoord:
Ik breng zeker veel verantwoordelijkheid met mij mee. Mijn verantwoordelijkheid ligt namelijk op het gebied van de gehele facilitaire dienst. Dit houdt in dat het mijn taak is ervoor te zorgen dat alles geregeld wordt binnen deze branche. Ook ben ik een ondersteuning voor de werknemers binnen de facilitaire dienst. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat de roosters op tijd gemaakt worden en de taken goed verdeeld worden.

Vraag: Kunt u iets over het bedrijf vertellen?
Antwoord:
Cinemec is een ontmoetingsplek voor mensen die graag willen genieten van films of culturele voorstellingen, met veel bioscoopzalen en een groot expotheater. Daarnaast is Cinemec een grote locatie voor evenementen, congressen, meetings en bedrijfspresentaties.

Vraag: Hoe belangrijk is volgens u een Facility Manager voor een bedrijf?
Antwoord:
Een facility manager is onmisbaar in een bedrijf. Een facility manager zorgt er namelijk voor dat elk personeelslid alle faciliteiten tot zijn beschikking heeft om zijn taken goed uit te kunnen voeren. Hij of zij is de ‘spin in het web’, met meerdere belangrijke functies binnen het bedrijf. Als deze functie wegvalt, zullen er veel taken niet goed uitgevoerd kunnen worden.

Vraag: Heeft u altijd in deze branche gewerkt?
Antwoord:
Ja, ik heb altijd in deze branche gewerkt. Na mijn opleiding heb ik vijf jaar bij Hotel Okura in Amsterdam gewerkt. Daar werkte ik als medewerker en ik was vooral betrokken bij de organisatie van congressen, diners, evenementen en andere partijen. Later ben ik als Banquet Sales Manager gaan werken bij Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Hier kreeg ik een leidinggevende functie en was mijn baan meer gericht op het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Daarbij kreeg ik de taak om evenementen te organiseren die binnen dat hotel plaatsvonden en dit sprak mij heel erg aan.

Vraag: Heeft u nog tips voor ons als aanstaande Facility Managers?
Antwoord:
Als accountmanager of facility manager is het belangrijk om stressbestendig te zijn, omdat het een functie is die veel verantwoordelijkheid en druk met zich meebrengt. Daarnaast is het van belang om de juiste potenties te hebben om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.

Samenvatting:
Caroline Aafjes werkt als Sr. Accountmanager Congres & Events bij Cinemec Ede. Hiervoor heeft zij eerst de opleiding Horeca Manager Ondernemende gevolgd, en vervolgens is ze doorgestroomd naar de opleiding Commerciële Economie op de Hoge school van Arnhem en Nijmegen. Haar functie beschrijft Caroline Aafjes als een soort ‘spin in het web’. Ze zorgt ervoor dat de juiste benodigdheden aanwezig zijn voor een evenement, congres, meeting of feest. Daarnaast is ze ook verantwoordelijk voor het aannemen van personeel en de financiële administratie. Dit betekent dat Aafjes een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Het werk van Caroline Aafjes is heel afwisselend, de ene dag is ze op het kantoor aanwezig en de andere dag is ze buiten de deur om bijvoorbeeld klanten te benaderen. Volgens Aafjes is het vooral belangrijk om als Accountmanager of Facility Manager stressbestendig te kunnen zijn en om de juiste potenties te kunnen hebben om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.

Reflectie:
Ik vond het interview erg interessant en waardevol. Het was erg boeiend om met Caroline Aafjes te praten over haar baan, omdat ik hierover veel te weten ben gekomen. Uit het interview is gebleken dat een Accountmanager een leidinggevende rol heeft en veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Naar mijn mening maakt dit de functie juist interessant en uitdagend. Doordat zij ook vaak buiten de deur aan het werk is om bijvoorbeeld klantrelaties op te bouwen, is het werk van Aafjes ook erg afwisselend. Met dit interview heb ik een duidelijker beeld gekregen over waar ik me de komende jaren meer op wil gaan richten en in welk werkgebied mijn interesses echt liggen.

Plaats een reactie